SDR och säkerhet?!

Hej alla läsare.

Året som har gått har gått väldigt lite i amatörradions tecken för egen del. Det har istället blivit andra föreningsaktiviteter och politiskt arbete för min del. Så är det ibland i livet. Plus att jag har bytt tjänst med mera.

Hur som helst, jag skriver detta lite mer inom ramen för mitt politiska engagemang när det gäller försvar och säkerhet.

Nämligen att idag så är det ju väldigt populärt med SDR som kopplas upp på nätet, oavsett om det är för reverse beacon eller annat.

Då tänkte jag på de misstankar som finns mot bland annat Kaspersky labs och deras kopplingar till ryska staten och inte minst ryska underrättelsetjänsten. Huruvida det är sant eller inte, så kan vi väl säga att jag med mitt yrke skulle aldrig välja en IT-säkerhetsprodukt som kontrolleras av ett ryskt företag.

Då kom jag att tänka på att det finns ju SDR för amatörradio, som har utvecklats i Ryssland. Och helt plötsligt föll mig tanken att vi har ju våra datorer som kontrollerar riggarna kopplade till internet. Och i Sverige har vi ju oftast riktigt bra bredband, med minst 10Mbit/s, men oftast 100Mbit/s. Och då känns det helt plötsligt lite läskigt med en kompetent SDR mottagare eller transceiver som eventuellt kan kontrolleras av en utomstående.

Jag ser framförallt två hot, det första är så klart att man i praktiken får tillgång till ett väldigt kompetent signalspaningssystem och kanske till och med störsändningssystem.

Nu påstår jag inte att det är så, men eftersom jag försöker leva enligt försiktighetsprincipen, så skulle jag tänka både en och två gånger innan jag kopplar upp en SDR som har sin support i Ryssland.

Trots allt har Ryssland uppvisat en mycket hög kreativitet när det gäller informationskrigföring, så varför chansa?

0 Svar to “SDR och säkerhet?!”



  1. Kommentera

Lämna en kommentar