Säkra alltid, alltid, ALLTID!

Masten står upp just nu. Den elektriska winschen vill inte fungera däremot. Jordfelsbrytaren löste ut i ett. Efter lite ohmmätning så kom jag fram till att elmotorn var en 110V variant. Man kan väl säga att laster på 10 ohm är aldrig populära 🙂 . Nåja, jag får försöka jaga reda på en 230V elmotor i samma dimensioner eller så får det bli en manuell winsch. Som det ser ut nu så hinner jag INTE till NAC 50 på torsdag 😦 . För mycket smådetaljer som måste klaffa till dess.

Och sen till dagens rubrik. Man ska ALLTID säkra master när man jobbar själv. Jag hade säkrat med spännbandet som ni ser på bilden nedan. Den är klassad för 4 ton, vilket räcker gott och väl för en 500kg mast. Och tur var väl det, för om ni tittar på vajrarna som ska resa masten, så kan jag berätta att mastblocket gav upp. Jag hade ”fixat” lite och inte funderat så mycket på lasterna. Och självfallet så fanns det en svag länk i kedjan, i det här fallet mastblocket. Godset gav helt enkelt upp. Turligt nog var masten säkrad, så att jag kunde inte råka illa ut. Annars hade hela kalaset kunnat komma ner på en. Hur som helst så fick det bli ett nytt mastblock. Den här gången dimensionerad för 1.0 ton. Räcker gott och väl.

För att summera dagens övning, det tar tid och man ska ALLTID säkra.

0 Svar to “Säkra alltid, alltid, ALLTID!”



  1. Kommentera

Lämna en kommentar