Apropå antenner

Man kan väl säga att inom amatörradion, så finns det två huvudsakliga religionsområden, som kan skapa debatt och även livslånga antipatier mellan utövarna av vår excellenta hobby.

Den första är så klart om en radioamatör MÅSTE kunna CW. Här är min åsikt helt klar. NEJ. Sen får ni TYCKA som ni vill, det intresserar inte mig.

Men den andra grenen är näst intill ännu värre, nämligen antenner. På HAM.SE diskuteras nu bland annat G5RV, vilket är en riktig långkörare. Här är min inställning inte religiös, utan pragmatisk. Nämligen att ju bättre antenn man har, desto roligare blir amatörradion. Skulle gärna koppla upp mig mot Grimetons trådantenner för att se hur bra det blev😉 . Min poäng är att ju bättre antenn, desto bättre signaler både ut och in.

Så vad vill jag säga med inlägget då? Jo, att man ska utifrån sina förutsättningar ha bästa möjliga antenn. Förutsättningarna inbegriper allt från lokalitet/terräng till ekonomiska förutsättningar. Alla har helt enkelt inte råd med en teleskopisk fackverksmast med värsta sortens SteppIR eller log-periodare med mera. Sen vet vi också att alla former av avkortade antenner är på något sätt kompromisser. G5RV kan vara det bästa alternativet för en amatör och en annan har kanske bara fysiska förutsättningar för en Carolina Windom. Min mening är att man ska helt enkelt anpassa sig till rådande realiteter.

Däremot har jag EN tydlig religiös åsikt om antenner. Och det är att de flesta amatörer satsar alldeles för lite på just antennsystemet. Jag vill påstå att 80% av din amatörupplevelse kommer från antennsystemet med tillhörande transmissionssystem. Därför blir jag lite bekymrad när 80% av investeringarna hos den normala radioamatören går till själva radioapparaten. Nu tror jag att de flesta har svårt att motivera sig själv till att lägga 80% av budgeten på antenn- och transmissionssystem, men varför inte fundera på 50/50? Då tror jag att de flesta skulle få mycket bättre utbyte för sina investeringar.

Men som sagt, det viktigaste av allt är att inse att din amatörradiohobby kan och kommer aldrig att lyftas av en universallösning, oavsett om den heter G5RV, Drake, ICOM, ACOM eller något annat. Den kommer att lyftas av ett antennsystem som är optimerat för dina förutsättningar.

2 Responses to “Apropå antenner”


  1. 1 Lasse augusti 20, 2014 kl. 19:53

    Håller helt med, visst är det kul att kunna ratta runt på den senaste super-riggen, men, jag brukar jämföra med stereo utrustning…..
    Jag har möjligheten att jämföra olika radios, på olika antenner, så, jovisst, gör antenner stor skillnad, men vi ska oxo komma ihåg, att inte alla kan sätta upp den optimala antennen, men, som kanske kan ha råd med en super-rigg, så, visst, varför inte, men man måste ju oxo ha klart för sig, att radion inte funkar optimalt.
    Det som gäller är, ha roligt med din hobby!
    Lasse kb3wbt

  2. 2 Hannu augusti 21, 2014 kl. 05:46

    Så rätt så Kai!

    Bra antenner är förutsättningen till framgångsrik DX:ing.

    73`s de Hannu


Kommentera

