Milstolpe passerad.

Såg att förra inlägget blev nummer 666. Siffran har kanske viss betydelse för en del, men för min del är det en jämn siffra bara. Började blogga 2010, så det blir ju några stycken under tre år. Vissa perioder har varit mer aktiva än andra, men det är väl precis som med livet, det går upp och ner.

Just nu så är jag ganska nöjd med de saker som jag har åstadkommit hemma. Antennparken är riktigt bra, även om jag saknar 160m och 70cm. Det är dock inga band där jag känner att jag ”måste” komma igång snarast, så de får vänta till bättre antennväder och tills andra projekt har blivit klara.

Tittade lite på vilka projekt som ligger i hyfsad närtid. Konstaterade att jag måste helt enkelt få igång digitalmoderna, senast till årsskiftet, då det blir ett nytt contestår. Anledningen är ganska enkel. Man får helt enkelt ihop några fler multipliers på NAC, med fler rutor osv. Speciellt på 6m kan det göra ganska mycket skillnad. En annan sak som jag måste göra i anslutning till det är att få till sequencern i digitalmoder också. Blir lite trist att köra MS med 10W, när man har 150W att tillgå just nu. Plus självfallet projektet med 1kW på 2m. Men det är inte heller så brådskande. 150W räcker för det mesta på NAC.

Sen funderar jag också på lite lyssningsantenner för HF. För att få maximalt utbyte av det, så måste jag installera filter i sub-receivern till K3:an. Har filtret liggande, bara inte haft tid att öppna riggen. Troligen blir det ett jullovsprojekt. Samtidigt kommer jag att installera K144RFLK för att säkerställa frekvensstabiliteten på 2m. Sen är man klar för mångubben 🙂

Har också funderat på hur jag ska använda mig av TS-2000 i shacket. Troligtvis kommer jag att installera den på ett sådant sätt att jag på ett enkelt sätt kan ta med radion i ett field-day kit. Dvs. bärbar dator, radio, antennmateriel och sen bilbatteri, kanske i kombination med solcell för laddning. Kort och gott, så att man kan komma iväg på lite portabla äventyr.

Andra prioriterade projekt blir att lösa anomalin med AlfaSpid-rotorn, som från vissa lägen går till 208 grader helt av sig själv. Har förstått att det beror på controllerns programvara, vilket verkar ligga i EEPROM. Dvs. något som jag måste fixa med AlfaSpid.

Slutsteg för HF vore också trevligt, men inte nödvändigt. Vi får se vart det landar. Eller kanske en ny antenn för HF nästa år, som täcker mer än 10-15-20m. Suger lite på de mindre UtraBeam-antennerna, som går ner till 40m. Vore roligt. Plus att bättre hälften skulle få mindre att gnälla över, eftersom dessa antenner är fysiskt mindre än dagens TH6DXX. Men för att slutföra det projektet, tänkte jag mig att byta maströr också. Då vill jag ha 6m till toppen. Och då blir det 70cm plus elevation.

 

Som ni ser, så finns det alltid något att göra. Det viktigaste är inte alltid att göra så mycket som möjligt, utan att göra det bästa man kan med det som man har. Så med de orden, fundera på era projekt och vad ni kan göra för att få en bättre radiosäsong nästa år.

73 de Kai

 

0 Responses to “Milstolpe passerad.”



  1. Kommentera

Kommentera

