En rolig milstolpe passerad.

Så har man kört 101 DXCC länder enligt loggprogrammet. Inte fy skam. Sen ska det förstås QSL:as och verifieras. Men det är inte det viktiga, utan just att man har lite koll på hur mycket som man har kört. För övrigt kan jag bara konstatera att den gamla prioriteringen antenn, antenn, antenn gäller. Tyvärr så gäller det motstationerna också. Många stationer som hördes bra under All Asian DX contest, utan att de hörde mig, när jag svarade. Så man kan väl säga att just nu så är min mottagare bättre än sändaren, även om det i sig är frustrerande. Plus att under contest så kommer alla krokodiler fram på banden, dvs. mycket mun och lite öron. Och en del skrämmande radiodisciplin. Och om någon hörde dåligheter från min sida, så är det bara att säga ifrån. Misstag kan man göra, men man ska inte ha ovanor.

Hur som helst, nu har jag börjat kolla seriöst på PA för kortvågen. Eftersom jag kör Elecraft, så är man lite sugen på KPA500 med tillhörande högeffekts ATU. Det tråkiga är att för samma pengar ungefär kan man hitta en SPE EXPERT 1K-FA, som har lite fler finesser. Elecraften kan supporta en radio, medan SPE:n klarar av två radioapparater och fyra antenner. Plus att SPE verkar ha ganska trevlig programvara för att ha lite koll på PA:t. Så det betyder helt enkelt att SPE:n ger mer för pengarna. Men sen har vi den här biten med kvalitet. På eHam.net verkar alla vara nöjda med både SPE och Elecraft, så där får man ingen ledning direkt. Visst, sen finns det rör-talibaner, som har sina poänger, men jag vill ha en lösning med ATU. Rör-PA med automatiska ATU är tyvärr prismässigt mycket över budget. Och äldre handjagade modeller får nog gå bort av rent ergonomiska skäl. Plus att jag inte vill ha en högljudd radialfläkt som blåser i en skorsten.

Det var väl allt för denna gången.

0 Responses to “En rolig milstolpe passerad.”



  1. Kommentera

Kommentera

