Vid vägs ände.

Så har man hunnit köra lite på framförallt 20 och 15 meter. Kan bara konstatera att numera hör jag mycket bättre än jag hörs. Många stationer kommer in klockrent, men de hör inte mig. Slutsatsen är att antingen så hör motparten avsevärt sämre (10dB), trots mitt stads-QTH, eller så har jag helt enkelt för lite uteffekt. I praktiken så tror jag att 10dB mer skulle göra skillnad när det är lite gränsfall. Man märker också att många stationer som kör PA verkar ha lite dålig hörsel. Jag vet inte vad det beror på, men jag saknar hur som helst den där extra effekten för att komma fram. Så nu gäller det att långsiktigt fundera på ett PA. Tips emottages tacksamt. Rör är dock inte så aktuellt, eftersom jag har lite allergier mot kombinationen högspänning och barn i huset😉 .

0 Responses to “Vid vägs ände.”



  1. Kommentera

Kommentera

