Man upptäcker alltid nya saker.

Jag har ju haft det lilla problemet att i ett läge mellan 0-9 grader, så spontanåker antennen till 208 grader. Det är tydligen något som har funnits i de tidiga Alfaspid-styrboxarna. Och nu har jag hittat ett tillfälligt fix, där jag kan åtminstone slippa oron över sönderslitna koaxialkablar. Det finns nämligen möjlighet att ställa rotorboxen, så att den INTE går i vissa vinklar eller i alla fall inte går +/- 180 grader från ”ändlägena”. Och i och med det, så kan jag välja att utesluta 0-9 grader som valbara riktningar (påverkar VHF marginellt), eller så gör man som jag har gjort, dvs. jag får gå +/- 30 grader från ändlägena. Dvs. jag kan göra en snabb ominriktning norrut utan att behöva köra ett fullt varv. Dock med förbehållet att stoppet inte får vara inom 0-9 grader. Har självfallet e-postat till Alfaspid, så i bästa fall kommer det någon firmwarelösning ganska snart. Annars får jag överväga eftermarknadscontroller till rotorsystemet. Och det känns lite si så där. Vi får se.

0 Responses to “Man upptäcker alltid nya saker.”



  1. Kommentera

Kommentera

