Så har man blivit med fiber.

Tro det eller ej, men en fiberkabel kan göra underverk för amatörradion. Jag har haft många bekymmer med mitt ADSL, och nu slipper jag den. Framförallt har jag haft problem med droppade packet, vilket inte borgar för en positiv upplevelse. Både DX kluster och annat har fungerat sporadiskt. Och nu kör man 100/10 Mbit/s helt utan problem. Eller rättare sagt, lite problem med min egen brandvägg, men det har jag löst tillfälligtvis. Dock så ska jag bygga en egen router, som borde vara både effektivare och bättre än alla plastroutrar som levereras idag. Idag har jag en lite äldre PC med monowall som jag hade tänkt och använda mig av. Tyvärr verkar den gamla nätverkshårdvara vara lite kinkig, så jag får nog hitta en modernare hårdvaruplattform att installera monowall på. Nåväl, jag kan bara säga att om ni har möjlighet, så gå över till fiber. Och så kommer jag att slippa luftledningen till huset. Det bästa av allt är att jag tänkte nog använda mig av telestolpen för någon form av antenn.

Ha en trevlig sommardag!

0 Responses to “Så har man blivit med fiber.”



  1. Kommentera

Kommentera

