Projekt på gång, igen.

Så är man tillbaks till Svedala.

Var på väg att hissa upp masten hela vägen, när jag upptäcker ett antennelement som finns vid masten. Och där ser man, ett element från 10m direktorerna har gått av. Därmed är det bevisat att 6m är det lägsta bandet, där man kan bygga antennelement av enkla rör. Lägre band kräver lite andra mekaniska konstruktioner. Nåväl, inget dåligt som inte för något gott med sig. Hittade en begagnad Hy-Gain TH6DXX, som jag ska renovera upp. Plast är beställt från USA och jag misstänker att alla bultar osv. kan jag fixa här hemma. Förhoppningsvis går frakten från USA ganska fort, det skrevs 1-5 dagar. Hoppas mer på att prylarna dyker upp på torsdag. I så fall så med liiite tur, så kommer antennen upp till helgen. Och det passar ju kanonbra, eftersom det är IARU HF Championship den helgen.

Hur som helst så verkar antennen vara helt ok för att renovera upp. Ska trimma in den till LO-Phone, så ska 10, 15 och 20m fungera kanonfint. Enda nackdelen är att jag tappar 6m, så där funderar jag faktiskt på att tillverka en enkel dipol, eller kanske en något mindre LFA. Har nog aluminium för det, men då blir det trångt om härligheten, med 10-20m, 6m och 2m inom 2m höjd… inte helt optimalt.

 

Kommentera gärna

0 Responses to “Projekt på gång, igen.”



  1. Kommentera

Kommentera

