Nu var det ett tag sedan…

som jag uppdaterade loggen.

Orsaken till detta är att jag har genomgått ett intensivt utbildningsskede för att åka ner till KOSOVO med Försvarsmakten. När man förbereder sig för insats, så finns det många saker som repetitionsutbildas för både soldaten och befälet. Så mina dagar har präglats av allt från stabstjänst till tillämpat skytte med både AK5C och pistol m/88C (Glock 17). Eftersom jag själv kommer att arbeta i en stabsbefattning, så lär det bli mer Office paket för mig än andra aktiviteter. Eftersom Sverige kommer att lämna NATO/KFOR insatsen under 2013, så blir det den sista Kosovoinsatsen som genomförs. Och det är ju lite roligt med en sista insats, där man får vara med om ett avslut. Med tanke på alla blodiga krig på Balkan under slutet av 1900-talet, så är det bra att kunna lägga en militär del av en konflikt till handlingarna. Dock så kommer det även framledes att behöva ges stöd till Balkan, som ett led i både demokratiseringsprocesser och samhällsuppbyggnaden. Men där har statsmakten bättre verktyg än militärer för dessa processer.

För min egen del blir det andra gången som jag ska till Kosovo. Förra gången var 2008, och man ser att det har blivit positiva förändringar under dessa fem år.

Vad gäller amatörradio, så får vi se om jag kan köra från Kosovo. Finns en del administrativt som jag måste lösa först. Om det går att lösa.

Bloggen kommer sannolikt att bli lite mer inriktat på SDR och kanske programvaror, eftersom jag kan testa dylika saker på min fritid. Så vi får se, helt enkelt.

 

3 Responses to “Nu var det ett tag sedan…”


  1. 1 Christian mars 16, 2013 kl. 09:03

    Lycka till i Kosovo, hoppas du får chans att köra lite radio därifrån. /Sa5bum
    Christian

    • 2 sm0rcl mars 16, 2013 kl. 11:46

      Vi får se hur det blir med radiokörande. Har fått lite olika besked vad gäller den frågan. Men jag forskar vidare.

      • 3 Christian mars 16, 2013 kl. 12:00

        Hoppas det löser sig, tycker inte det borde vara ett problem så här sent och slutet av svenska insatsen. Vore iofs roligt om du kunde köra därifrån.. /Bum


Kommentera

