Diplom, det måste man väl ha?

Japp, har funderat på det här med diplom. Klart att jag vill ha några att sätta upp på väggen. Fick lite tips på HAM.SE om hur jag skulle få igång LOTW (Loggbook of the World). Så jag ska anstränga mig lite grand och få iväg lite papper till ARRL och få igång programmet. Det blir ett enkelt sätt att följa upp QSL, speciellt när det gäller QSO med USA. Så vad siktar jag på för diplom då. Jo, det gamla hederliga Worked All States (WAS). Först ett generellt, oavsett band, men sen så tänkte jag nog försöka att klara det på de flesta banden. Tänkte mig nog foni och digitalt i första hand. Sen får vi se.

Hur som helst så är det ett diplom som borde vara relativt lätt att få ihop på rimlig tid. Speciellt om man kör någon av de större tävlingarna som går under året, som t.ex. CQWW. Just nu har jag fem delstater i loggboken, utan att egentligen ha ansträngt mig. För att vara realistisk, så borde man klara av en delstat i veckan i snitt under ett år. Och en större contest kan ju faktiskt lösa alla stater relativt fort. Undrar hur aktiva jänkarna är på PSK? Det måste jag undersöka.

2 Responses to “Diplom, det måste man väl ha?”


  1. 1 Christian januari 22, 2013 kl. 12:21

    Det tycker jag du ska satsa på, själv fick jag mitt DXCC hemskickat från ARRL förra veckan allt fixat med LOTW tog ungefär 1 år att få alla QSO på plats, nackdelen är det att många där ute inte använder LOTW än så allt tar lite tid. MVH /Christian SA5BUM..

    • 2 sm0rcl januari 22, 2013 kl. 12:29

      Låter som ett kanonbra system med andra ord. Om inte annat, så får man de enklare diplomen hyfsat snabbt, misstänker jag. WAS borde ju gå på ett år. Sen får vi se.

      Tack för kommentaren också.
      73 de Kai


Kommentera

