Summering av 2012.

Ännu ett år har passerat. Hur ska året summeras då?

Bloggen har haft 20.000 besökare. Den mest intensiva dagen hade 513 besökare. Siffermässigt är det ganska kul siffror. Det betyder i snitt 54 besökare per dag. Dock så är antalet kommentarer till inläggen ganska få, så jag tolkar det som att de flesta kör kommentarer på ham.se eller att det som jag skriver är självklarheter. Visst vore det kul med kommentarer, men inget som är nödvändigt för min egen del. Framförallt så är det just en logg över hur min station utvecklas över tiden och vad jag har lärt mig.

Så låt oss summera lärdomarna då.

Första och viktigaste lärdomen är att påbörja och slutföra ETT projekt åt gången. Jag har haft ganska många parallella projekt på gång och det hopar sig, som det heter. Och risken är att det blir ett antal halvfärdiga projekt, eller projekt som inte fungerar såpass bra som man skulle vilja. Det har bevisats av t.ex. erfarenheter från NAC 144 på ett ganska bra sätt. Jag har ju byggt en sequencer för att kunna hantera pre-amp och slutsteg. Men den är inte färdig nog att hantera nycklingen från RigExperten. Så det innebär att om jag ska köra meteorscatter på 2m, så måste jag köra utan pre-amp. Och att slutsteget nycklas med HF. Inte en helt optimal lösning med andra ord. Jag har också möjlighet att köra single operator two radio (SO2R) vad gäller radiostationer, men jag har inte tillräckligt med antenner för det på HF. Inte heller har jag en bra controller för SO2R ännu. Rösten har tagit slut under en del tester. Vilket också är ett icke slutfört projekt, dvs. spela in CQ osv. Det värsta är att det finns ännu flera projekt att ge sig på, men jag har inte hunnit helt enkelt. Inte ens kristallfilter och förbättrad VXCO till K3:an har jag hunnit installera. I och för sig så hade ju höstens katastrofala situation i huset tagit bort fokus från utveckling av amatörradiostationen till huset. Men som sagt, om alternativet är att ha ett fungerande avlopp eller en fungerande station, så är det nog huset som går före. Så därav den låga höstaktiviteten. Beklagar detta.

Vad ska hända under 2013 då? Jo, jag har kommit fram till vissa prioriteringar just nu.

Det första är enkla projekt som går på en dag under en helg. Dvs. något som inte får ta mer än 8 timmar. Trots allt så kräver både hus och familj sin tid. Och då finns det ju faktiskt ett antal lite enklare uppgifter som man kan lösa vartefter.

Så vilka projekt hamnar där då?

1. Fixa kristallfilter i K3:an. Plus VXCO, så att 2m transvertern blir frekvensstabilare.

2. Avstör sequencern med kondensatorer. Plus fixa extra nycklingsingångar för datamoder etc.

3. Fixa trådantennen (horisontell loop, tysk quad)

4. Städa shacket.

5. Bygg en vertikalantenn för alla HF-band.

6. Montera diskonantennen i masten.

7. Korta av koaxialkablar till masten.

8. Upphängning av koaxialkablar på kabelstege.

9. Fixa en mixer för SO2R.

Det var de små projekten det. Sen till de stora.

1. Fixa fram en 70cm Yagi.

2. Ordna elevation för 2m och 70cm. Behöver dock inte fler antenner just nu. Men 2st för 2m och 2 för 70 cm skulle vara trevligt. Kan också tänka mig att ha fler 70cm antenner.

3. Byta 6/10m HF-antennen till något för fler band. Log-periodare, SteppIR eller UltraBeam ligger bra till. Alla har sina för och nackdelar. Speciellt när det gäller stationskontroll så påverkas man av kontrollboxarna till SteppIR och UltraBeam.

4. Eventuellt bygga en T2FD som andra-antenn för HF.

5. Beverageantenner i diverse riktningar. Kan gå att bygga.

6. Snygga kabelrännor för koaxialkablar som dras över tomten, så att XYL inte återkommer med negativ feed-backloopar.

7. HF-isolera shacket.

8. Slutsteg 2m.

9. Slutsteg 70cm.

10. Slutsteg HF.

Och sen kommer det mest prioriterade projektet.

Jag åker iväg till Kosovo senare i år, så jag måste förbereda K3:an i någon vettig protabelkonfiguration att ha med mig. Troligen blir det K3, 2m PA, vertikalantenn, 2m Yagi, trådantenn, laptop, switchat aggregat och sequencer som gäller. Men jag kommer nog att försöka prioritera någon HF-närvaro plus 2m MS. För rutan i Kosovo tror jag är ganska okörd🙂 Och med MS går den definitivt att köra från Svedala.

Som ni ser så har jag massor av projekt att genomföra. Jag har inte listat dessa i någon prioritetsordning, men som ni ser så är det fler än man hinner med under ett år. Så bloggen slutar inte 2013😉 . Och kommentera gärna, om ni har synpunkter och åsikter.

Till slut en summering av vilka prioriteringar man bör välja i generella termer.

1. Antenn, antenn, antenn. Utan bra antenner kommer man inte att höra normala motstationer med uteffekter på 100W. Så det här måste man alltid ha fixat först. Sen har man ibland begränsningar, som gör att man tvingas till kompromisser. Det må vara hänt och livet är inte rättvist. Dvs. alla sitter inte på en gård i Skåne med perfekt jord och inga grannar på flera kilometers avstånd. Ganska många av oss sitter i villaförorter utanför våra större städer, med allt vad det innebär. Det viktiga är att du ska göra det bästa av situationen FÖRST vad gäller antenner. Flaggstångsvertikal, dolda trådar, vertikaler i alla former osv.

2. Störåtgärder. Det är nästan ALLTID ditt eget hem som stör dina prylar. Det är lätt att peka på grannar, men i regel är det du själv som stör. Fixa det. Därefter får man ta till sina diplomatiska talanger för att få grannen att byta ut den där störiga plasma-TV:n mot en LED LCD. Kanske gå på elkostnadsargumentet? Eller visa vilka strålningsmängder som kommer ur panelen på radiofrekvenser? Kan motivera vilken stråltant som helst att byta TV. LAN över elnätet är ett otyg som i praktiken omöjliggjorde mitt eget HF-körande. Dessa kopplade jag ur. Och då blev det riktigt körbart. Så hittar du en granne som funderar på nätverk över elnätet, så är det bara att argumentera för ethernet över tråd eller 2,4/5GHz istället. Du tjänar på det och grannen slipper en massa skit i elnätet.

3. Ha bra mottagare om du bor i en miljö med stora signaler. Filtrera bort skit utanför banden så tidigt som möjligt. Förvänta dig inte att den billigaste HF-riggen eller 2m multimoderadion fungerar bra om du får in grannsignaler på 59+40dB eller mer. Kort och gott, se till att tekniken kan hantera det du har i din omgivning.

4. Det är först i prioritet fyra som du ska börja fundera på din sändare. Slutsteg ska inte bara lämna uteffekt, utan de ska göra det på avsett passband. Jag har under året sett stationer som kommer in 59+60 på K3:an, som har hållit sig väl inom passbandet, dvs. kring 3kHz på SSB. Jag har också sett stationer som kommit in 59+20dB som å andra sidan har upptagit en god del av 10kHz. Operatörerna i båda fallen ser säkert att de har en bra uteffekt på 500W+, men bara det ena fallet är verkligen effektivt. Vad är det för mening att slänga ut 500W+, om bara 25% av uteffekten finns inom det passbandet som mottagaren lyssnar på. Dvs. det är samma sak som om du körde med en 125W sändare. I så fall kan du lika gärna köra barfota (100W) med en modern multimodrigg och göra dina amatörkamrater mycket gladare samtidigt som du kör lika mycket.

5. Fundera på vilken inriktning du ska ha på hobbyn. Ska du bygga mycket. Eller köpa och köra tester. Eller mixa? Det viktiga är att man ska ha roligt. Om man är för splittrad så finns det ju risk för att man tycker att allt blir tråkigt. Testresultaten blir för låga. Du kör inga roliga DX. Du får inte ihop för diplom osv. I så fall, sätt upp mål, precis som man gör för ett projekt. Och ett antal delmål, så att du vet vilka saker du ska prioritera för att nå dina projektmål. Jag vet att det är lättare att skriva än att göra. Men första steget är alltid att göra en plan. Sen så kommer tidplanen att krascha på grund av yttre faktorer. Men det är en del av livet. Det viktiga är att inte tappa fokus över tiden. Se också till att du får mätbara delmål, så att det känns att det går framåt.

Och nu till min sista uppmaning. Hjälp varandra med projekten. Att hjälpa en kamrat att få upp en bättre antenn under 2013 är nog en välgärning som är bättre än något annat du kan göra för en kamrat under det nya året.

Härmed vill jag tacka alla mina amatörradiokamrater och läsare för 2012 och tillönska Er alla ett riktigt Gott Nytt 2013!

1 Response to “Summering av 2012.”


  1. 1 Mikael Larsmark december 31, 2012 kl. 14:46

    Om du använder plugin till wordpress som räknar antalet besökare så ska du ta det med en rejäl nypa salt. Det är nämligen så att den utesluter inte robotar som utgör majoriteten av besökare normalt. Om jag jämför min statistik på google analytics kontra den från wordpress så skiljer det VÄLDIGT mycket, och det har att göra med ett google analytics vet vilka de flesta robotarna är och utesluter dessa ifrån statistiken.

    Så ett tips, om du vill ha så riktig statistik som möjligt bör du använda dig av google analytics.

    Gott nytt år!


Kommentera

