Finns det problem med vertikala deltaloopar?

Jomenvisst gör det det, annars hade jag ju inget att skriva om. Eftersom mitt Versatower står som ostagat torn, så är det bättre att ta ner den en bit, än att låta den påfrestas maximalt under vintern. Så när jag sänkte masten, så kände jag mig extra duktig och säkerhetsmedveten. Men konsekvensen av detta blev att den vertikala delta-loopen som är toppmatad inte ser ut som en delta-loop längre. Snarare som en hög med elledning som delvis ligger på hustaket och backen. Därav min fundering på om jag inte ska ge mig attan på att få upp en horisontell loop, eller populärt kallad en tysk quad. Och då tänkte jag nog inte ta matningen från masten, eftersom det blir ett lite väl häftigt projekt att ta ner en horisontell loop när masten ska upp och ner i olika faser. Hur som helst, träden runt tomten lär räcka till. Sen får man väl stegmata loopen också. Plus bryta mot konventionerna genom att ha en 1:4 balun i botten, så att man kan köra koax sista biten. Jaja, jag vet att ”alla” som kan antenner tycker att man ska ha en Z-/S-match eller något annat vid riggen och köra stege hela vägen, men man måste ju ta hänsyn till WAF eller som det heter i ham-sammanhang, XYL:s värderingar måste vägas in. Planen är helt enkelt att ta ner stegen vid friggeboden och därifrån köra koax…

När ska jag göra detta då? Varför inte fundera på onsdag, eftersom min semester börjar då. Och det roligaste av allt, jag är ledig ända fram till vecka 5🙂 . Och som alla radioamatörer av god kaliber ”vet”, så är just denna säsong bäst för antennjobb. Inga löv i vägen, ju😉

 

0 Responses to “Finns det problem med vertikala deltaloopar?”



  1. Kommentera

Kommentera

