2m PA, revisited….

Som eventuellt minnesgoda läsare kan påminna sig, så har jag tittat på olika PA projekt för hembygge för 2m. Det inkluderade bland annat BLF278 och lite andra konstruktioner. Nackdelen med dessa är att man måste bygga combiners för att komma upp i rejäla effekter, dvs. uppemot 1kW. Tekniken springer som vanligt ifrån en vad gäller tid och annat och numera så finns det tekniska möjligheter att bygga linjära PA för 2m som klarar 1kW ut med en rimlig matning, dvs. i mitt fall upp till max 10W, som K3:ans transverter levererar. Så har det kommit en riktigt trevlig transistor från Freescale, MRFE6VP61K25H, som ett alternativ. 3W i drivning ska kunna ge uppemot 1,25kW i uteffekt. Så med ett enda kretskort så klarar man alltså av det som man förr behövde fyra stycken slutstegsmoduler för. Och istället för 20-25W i drivning, så räcker det med 3W 🙂 . Helt perfekt om du frågar mig. Under 2kkr på Digikey för en transistor som levererar den uteffekten känns helt rätt för min del. Koppar och kylflänsar har jag och även koaxialkablar och kondingar. Designen används till exempel i BEKO:s HLV-1000 slutsteg och har en verkningsgrad på ca 70%. Skyddskretsar med mera har jag liggande, som bara väntar på lödkolven. Så förhoppningsvis så blir det lite lött denna jul.
Kretskortet hittade jag för övrigt på eBay, så det är bara att söka där. Nu gäller det bara att hitta en 70cm dito 😉

Och så en bild på kretskortet, förstås.

2 Responses to “2m PA, revisited….”


  1. 1 SM3GFN Ingvar november 21, 2012 kl. 21:22

    Hmm…. Ditt projekt ser ut att vara ytterst intressant för min del.Hoppas att det går att få ta del av hur projektet utvecklar sig. Dels för min egen del men som utbildningsansvarig i SK3JR (Jemtlands Radioamatörer) så är det intressant även där. Ha de´
    SM3GFN Ingvar

    • 2 sm0rcl november 21, 2012 kl. 21:29

      Japp, jag tycker att det är jätteintressant som projekt. Har faktiskt beställt ett par 48V nätaggregat idag. 1000W stycket 🙂 . Och de går att parallellkoppla 🙂


Kommentera

