Äntligen.

Ber alla mina bloggläsare om ursäkt, eftersom jag har varit på en lång (tre veckor) och tröttsam tjänsteresa med kvällstjänster. Helgerna har spenderats hemma, men jag har inte lagt ner någon energi på bloggandet, eftersom jag har haft omfattande problem med internetlinan. Avbrott ungefär 2-3 gånger i minuten, sporadiskt. Alltså tillräckligt för att inte tillåta ett vettigt online-skrivande. Nåväl, det tog bara ett år för BBB och Skanova för att komma och byta ut en luftledning, som jag från början anmälde som felaktig, med skadad isolering osv. Dvs. något som INTE kunde fixas med en enkel omstart av modemet 😉 .

 

Nåväl, vad tänkte jag skriva om då? Jo, nu har jag kört SDR-Radio, version 1.5 build 1058. Programmeraren är Simon Brown, samma man som har utvecklat Ham Radio de-Luxe. Alltså ingen duvunge när det gäller programmering av programvara för amatörradio. Följande saker har jag provat med min station.

1. Kopplat Elecraft K3 med IF-out till SDR-IQ som mellanfrekvensmottagare. RigExpert Standard används för att koppla datorn till K3:an.

2. Avkodat datamoder (PSK31 mfl).

3. Testat NR (noice reduction) och squelsh.

Men jag har INTE testat under contest, då jag i vissa stycken upplever SpectraVue som helt buggfritt, vilket SDR-Radio INTE är för tillfället.

Om vi går igenom punkterna en åt gången.

1. Att använda SDR-Radio för att kontrollera en K3:a med SDR-IQ fungerar relativt bra. De buggar som jag upplevt är framförallt när man byter band, då händer det att mod inte följer med automagiskt. Det får till följd att du upptäcker helt plötsligt att när då går ner till den låga HF-delen, så har du USB kvar, eller vice versa, när du går upp från låga delen till höga, så ligger LSB kvar. Ett annat fel som dyker upp är att när du skiftar band, så återgår radion till föregående band. Men det räcker med ett tryck, så brukar det rätta till sig. Hur som helst, lite småfel som irriterar, men inget som är helt avskräckande. Vissa saker är dock lite långsamma, troligen eftersom jag kör en mjukvarusplitter (VSPE) för serieportarna. Anledningen till detta är att jag vill köra Ham Radio de-Luxe parallellt med SDR. HRD mest för administration som loggning och för att rikta rotorn. Tänkte nog INTE testa enbart SDR, om jag inte ska prova en portabelvariant med laptop. Men man vet aldrig.

Till det positiva då. Jo, integrationen är väldigt bra för en såpass komplex produkt i ett tidigt skede. SDR med filter fungerar kanonbra. Faktiskt så funkar vissa saker bättre med datorns gränssnitt än K3:ans knappar och rattar. Den största finessen är själva bandscopet, som är väldigt snarlik SpectraVue i sitt upplägg. Dock med några viktiga skillnader. Den bästa enligt mitt förmenande är att jag kan ställa in det dynamiska omfånget manuellt, dvs. anpassa färgschemat för spektrat både när det gäller lägsta signal och högsta signal. Perfekt, eftersom brusnivån varierar ganska mycket, beroende på valt band osv. T.ex. så ligger bruset mycket högre signalmässigt när jag kör 2m med pre-amp, än för t.ex. ett relativt tyst 6m och 10m-band. Det andra verktyget som fungerar bra är filtrering av audiokedjan. Har inte provat notchfilter, men dock olika filterbandbredder, både förvaldbara och manuella. Man har en spektrumanalysator för audio, och där räcker det med att dra in filtergränserna med musen. Centerfrekvensen kan också flyttas med musen, så det funkar riktigt bra också.

2. Avkodning av datormoder fungerar, men den automatiska låsningen är inte helt optimal på något sätt. Skulle till och med vilja säga att den är fortfarande bäst hos HRD. Multiavkodning finns inte just nu heller. Måste påtala att jag har INTE testat att sända, vilket jag avser att göra senare, när jag upplever mottagningen som tillräckligt bra. Man vill ju inte vara en krokodil 😉 . Trots att RF/HF-spektrat hade väldigt fina finesser, så saknas dessa helt för audiospektrat. Jag hade nog velat ha lite finesser för att ställa in högsta och lägstanivån i spektrat för att kunna få till en enkelt läsbar bild i vattenfallsdiagrammet. Rent generellt verkar de flesta verktyg för amatörradio ha för lite fokus på audiospektrat och vad man kan göra där med lite enkla åtgärder. Summeringen av datormoderna är att dessa är helt klart i BETASTADIET och bör INTE ANVÄNDAS för seriöst körande, då andra verktyg idag är mycket bättre. Men för experiment utan tidspress som contest, så duger de helt klart.

3. NR och squelsh. Brusreduceringen fungerar riktigt bra för behagligt lyssnande. Jämfört med K3:an så märks det att man har CPU-kraften och algoritmerna som kan klämmas in i en PC. Alltså vinner SDR mot K3:an när det gäller denna funktion. Squelshen verkar vara en enkel medelvärdesberäkning på LF-nivån, som man sätter manuellt. Alltså inga finesser för att filtrera bort saker som t.ex. mopedtändning eller andra spontana pulser. Borde kunna realiseras relativt enkelt i mjukvaran, så att man fick en känslig squelsh med bra undertryckning av spontana störningar. Funderar också på om man inte borde kunna göra en squelsh som analyserar audiosignalerna lite bättre. Vad sägs om en squelsh som anpassar sig till moden, dvs. kan analysera om man tar emot USB-telefoni och därmed automagiskt undertrycker CW eller datamoder? Kanske svårt att få till tillräckligt snabbt, men säkert intressant för framtiden.

Nåväl, det var lite mer fördjupat om mitt test av SDR-Radio. Än en gång ber jag om ursäkt för den långa frånvaron, men så är det med jobb och tekniskt strul ibland. Som plåster på såren lägger jag upp en högupplöst bild på SDR-Radios kontrollpanel.

0 Responses to “Äntligen.”



  1. Kommentera

Kommentera

