Så har man funderat och fixat med datorer lite till.

Har fixat lite med antennkontakter och annat idag. Framförallt så är målet att få full funktionalitet på både 2m och 6m för meteorscatter (MS). Det är ju trots allt Perseiderna nu, så varför skulle man inte kunna få till systemet så att man kan köra både 2m och 6m datamoder SAMTIDIGT. Sagt och gjort, jag började konfigurera programmet WSJT, som jag använder mig av. Just nu har jag två varianter av programmet, en version 7, som jag använder för 2m och version 9 för 6m. Egentligen borde jag ha dubbla instanser av båda programmen, för att få till alla moder på båda burkarna, men jag har inte orkat såpass långt ännu. Har dock konstaterat att det går bra att sända med båda burkarna. Dock måste jag få till sequencern också, så att jag inte bränner pre-ampen, oavsett vilken burk som jag nyckar på 2m. Men man måste ju alltid ha någon pysselsättning framledes. Hur som helst, så är det i alla fall ett steg framåt att jag kan bevaka både 2m och 6m MS samtidigt. Det underlättar när man ska köra QSO. Funderar på en riktigt smart antennmatris som skulle vara automagisk, så att man fick till antennval och sequencerval helt korrekta på en gång. Som sagt, projekt finns det tillräckligt av.

 

0 Responses to “Så har man funderat och fixat med datorer lite till.”



  1. Kommentera

Kommentera

