Har du gjort datavård?

Nä, trodde väl inte det. Datavård är när man ser till att det finns säkerhetskopior på viktiga saker som t.ex. programvaror, licensnycklar, kryptonycklar osv. Just nu håller jag på med det med förhoppningen att jag ska kunna ominstallera datorn utan att det får tråkiga konsekvenser. Plus att jag har lyckats sprida mina data lite överallt just nu. Så det står ett par USB 3.0 hårddiskar på bordet och tömmer den stationära datorns hårddiskar. Efter ominstallation räknar jag med att ha tre hårddiskar med data i RAID-5 konfiguration, så då kan jag tappa en fysisk hårddisk utan att jag blir av med informationen. Förutom då säkerhetskopiering till både NAS och inlåst USB-hårddisk.

Om du använder dig av datorer för loggande så rekommenderar jag verkligen datavård. Och vad är inte bättre än att göra det före semestern. Ha gärna en säkerhetskopia hos en kompis eller på jobbet, så slipper du bli av med allt om du har otur i sommar.

Även om du kan mista loggarna för att du kör eQSL eller andra nättjänster, så vill du kanske inte bli av med alla digitalbilder på barn, vänner och släkt osv.

Bara ett vänligt tips innan semesterstressen.

0 Responses to “Har du gjort datavård?”



  1. Kommentera

Kommentera

