Lite kompletterande beställningar.

Nu testar jag Elecrafts service vad gäller beställningar över nätet. Beställde nämligen ett stycke 144XV Reference Oscillator Phase Lock Option Installation för att låsa transverterns oscillator till K3:ans. Det visar sig nämligen att transverterns oscillator inte har någon koppling till någon extern referens. Oscillatorn har tyvärr en viss förmåga att driva något, dock sakta, men tillräckligt för att det skulle kunna bli problem med datamoder, framförallt om man ska ge sig på EME-experiment. Hur som helst, så kommer man att kunna låsa transverterns oscillator till K3:ans. Min har +/- 1 ppm oscillatorn installerad, så det torde bli bra nog. Och om det inte räcker, då får jag modifiera ytterligare, så att det blir en extern 10MHz referens. Men så långt behöver det nog inte gå. När jag ändå höll på, så beställde jag ett kristallfilter på 2.8 kHz. Den ska jag stoppa in i min SUB-receiver som jag har i stationen. Då kan jag lyssna på två antenner samtidigt, vilket jag tror kommer att bli en stor fördel. Funderar nämligen på lite trådantenner, som jag skulle kunna använda för lyssning. Men det kan bli intressant och se om man kan få upp Beverage-antenner i stadsmiljö 🙂 . Någon utmaning måste man ju ha.

Hur som helst, beställningen till Elecraft gick iväg igår kväll, så det ska bli intressant att se hur lång tid det tar att få prylarna.

0 Responses to “Lite kompletterande beställningar.”



  1. Kommentera

Kommentera

