Just ja, alla misstag i boken.

Lärorikt, det är vad jag kan summera den här veckan till med ett ord. Så var ska jag börja. Just ja, alla misstag i boken. Vi tar det här med crimpade koaxialkontakter. Om man klantar sig, så sitter inte kontakterna fast, så enkelt är det. För att illustrera detta, så vill jag visa ett par bilder på min pre-amp som jag hade uppe i masten. Minnesgoda läsare kommer säkert ihåg min frustration över den frånvarande funktionen och att jag dessutom beställde en ny pre-amp för tillfället när jag skulle plocka ner masten. Men se, det var en läropeng också. För det visade sig att pre-ampens koaxialkontakter (crimpade) inte var tillräckligt hårt crimpade. De hade helt enkelt vibrerat loss av allt skakande i masten. Så pre-ampen var i praktiken lös och inte i kontakt med vare sig antenn eller radio. Och då blir det inga dB i gain. Snarare ett så kallat avbrott på förbindelsen. Lyckligtvis så var pre-ampen i sig hel, så den åkte faktiskt upp igen. Vilket är gott nog, eftersom den har riktigt goda prestanda. Jag kommer att bifoga en fil med SK4MPI som jag har spelat in med och utan pre-amp. Behöver jag nämna att jag ser många fler MS-sändningar nu i spektrat än innan.

För övrigt är sequencern igång också. Det switchade (Kjell&Co) nätaggregatet på 12V vill jag avråda från å det bestämdaste. Den hade bara 260 ohm mellan plus och minus, vilket känns lite dåligt. Plus att den behagade att tappa drivspänning av någon anledning. Nåja, det är bara att bygga på det gamla hederliga sättet med 78X12 kretsar 🙂 . Men just nu matas det från ett labbaggregat som jag har ståendes. Inga problem, man måste ju ha många labbaggregat i alla fall.

Till slut så visade det sig att jag hade/har en HF-återmatning till slutsteget. Det verkar vara lite intermittent, så jag måste forska vidare. Hur som helst, jag kunde faktiskt reproducera problemet på HF också. Det verkar som om uteffekten är det kriterium som kan ställa till det. Så jag har nog en jordslinga någonstans. Förhoppningsvis åker en potentialutjämningsskena upp snart och då blir det en fet gemensam jordpunkt för radioprylarna. Plus att jag har förberett för att avskärma rummet helt och hållet.

Till sist så fick jag vissa vitala nätdelskomponenter med posten idag, så förhoppningsvis så hinner jag med semesterprojektet. Och det är minst 600W ut på 2m 🙂 . Behöver jag för övrigt säga att jag hör väldigt bra på 2m nu 🙂

 

0 Responses to “Just ja, alla misstag i boken.”



  1. Kommentera

Kommentera

