Hur det INTE ska se ut…

Trevligt med lite konditioner på 6m igen. Har inte orkat köra något idag, men har hört i princip hela Europa från och till. Eller i vart fall de vanligaste länderna, ni vet vilka det är. Hur som helst så reagerade jag på en signa som INTE var så stark. Pendlade mellan 5-9. Men kolla in hur oren signalen är i bilden nedan. Helt horribelt splatter. Det här är nog ett typiskt tecken på felaktig ALC, modulation och alla fel i boken. Jag har själv upplevt stationer i närområdet som går 59+30 och som håller sig väl innanför bandbredden. Men det här är kanske något som man ska fundera på själv också. Man behöver ju inte den sista Watten direkt för att det ska fungera. Så om någon i närområdet tycker att jag splattrar, så säg till. För det gör jag.

Notera för övrigt att jag har en bild där det finns en annan station nära fulsignalen, och färgen är lika på signalerna, dvs. ungefär samma signalstyrka. Men den andra stationen håller sig väl inom bandbredden.

Lärdomar får man varje dag på bandet….

0 Responses to “Hur det INTE ska se ut…”



  1. Kommentera

Kommentera

