Så var Nykvarnsloppisen avklarad.

Åkte till Nykvarn för att besöka SK0MK:s loppis. Förra året var första gången för min del, så nu var jag lite mer förberedd för vad jag skulle leta efter och att man skulle ha med sig (mer) kontanter. Hittade bland annat två stycken 19″ rack, som kommer att bli delar i ett framtida projekt. Funderar nämligen på en SO2R controller som klarar det mesta. Och då menar jag inte bara att kontrollera två radioapparater, utan även audiomixers, antennkontroller osv. Funderingen är att göra en som är baserad på Arduino, det skulle vara riktigt trevligt. Den andra lådan är lite större och kommer troligen att hysa mitt lilla slutsteg för 2m. Men som sagt, mekanik kostar, så det är alltid bra att passa på när det finns tillfälle att köpa mekano.

Sen blev det bland annat en bunt med N och PL kontakter i olika utförande. Bland annat genomföringar som jag ska ha till mitt kabelintag när det blir komplett. Man måste ju säkerställa att installationerna blir bra.

Det sista köpet blev faktiskt lite av ett impulsköp. Ett stycke Comet FC-360A duplexer. Jag tyckte att den var perfekt, eftersom min Yagi har både 6m och 10m i samma matningspunkt. Och eftersom jag har två radioapparater som kan köra båda banden, så tyckte jag att det kunde vara kul att ha möjlighet att köra båda banden samtidigt. För som bekant, så kan det vara konditioner på både 10m och 6m samtidigt. Och då vill man ju inte välja bort något om man har chansen. Bandbyte kändes inte aktuellt när man har möjligheter, som sagt.

Hur som helst, det blev lite fixande med både duplexern och antennswitchar, innan jag blev nöjd. Men nu så fungerar det bra. Och roligast av allt är att det fungerar verkligen. Testade att sända på respektive band och detektera på det andra bandet. Inte ett knyst, ingen höjning av brusnivån eller något. Och jag hör faktiskt fortfarande motstationerna lika bra, testat med och utan duplexer.

Begränsningen är som sagt att den tål inte hur mycket effekt som helst, men eftersom jag kör barfota med 100W på båda banden, så verkar det inte vara en begränsning. Här kan ni se Comets utbud av duplexers.

För övrigt så köptes kontakterna från Limmared.nu och duplexern från SRS. Länkar tror jag att ni har redan 😉

 

0 Responses to “Så var Nykvarnsloppisen avklarad.”



  1. Kommentera

Kommentera

