Själv är bäste störkälla.

Så där ja, förutom Open Tuesday NAC så blev det lite meckat också.

Först och främst så har jag lokaliserat min störkälla på 2m och den störde nog lite på 6m också. Det var mitt slutsteg. Den har en inbyggd pre-amp, som jag inte använder mig av. Av den naturliga anledningen att det verkar som om transistorn i den har gett upp på något vis. Så den fungerade inte som pre-amp på något sätt, men däremot så verkade den fungera hur bar som helst som störsändare. Däremot tror jag inte att själva slutsteget oscillerar, då kylflänsen inte blir varm och strömförbrukningen verkar vara i linje med biasströmmen som är normal i slutsteg/transistorer av den här modellen. Hur som helst, nu måste jag lista ut ett sätt att koppla bort spänningen till slutstegets pre-amp, eller reparera den, så att den inte störsänder.

Hur upptäckte jag detta då? Jo, jag fick äntligen en ny pre-amp, som jag har beställt från SJR Service. Och då ville jag verkligen bekräfta att den fungerar. Och det gjorde den med råge. Men då upptäckte jag också skillnaden med och utan slutsteget inkopplat i kedjan. Spektrumanalysatorns brusnivåer steg mycket direkt när jag kopplade in slutsteget. Om vi tar det i perspektiv. Med slutsteg inkopplat så hördes INTE SK4MPI alls. Utan slutsteg och utan pre-amp så hördes den helt ok. Och med pre-amp inkopplat vid radion så blev det riktigt bra. Så det var bara att konstatera att slutsteget behöver åtgärdas och att pre-ampen är helt ok.

Vad lär vi oss av detta då? Jo, skyll inte på grannarna, skyll på dig själv i första hand när du stör. Dvs. ha koll på dina egna prylar.

För övrigt, i sämsta fall så har jag jättebra hörsel nästa NAC och inte mer än 10W ut. I bästa fall så har jag bra hörsel och 150W ut. Så det är ju inte så dåligt. Plus att då sitter pre-ampen i masten 🙂

Som avslutning ska jag servera en bild på pre-ampen.

2 Responses to “Själv är bäste störkälla.”


  1. 1 Ludvig maj 29, 2012 kl. 22:24

    preamp och preamp, jag tycker det ser ut som en bias-T jag.. 😉

    • 2 sm0rcl maj 29, 2012 kl. 22:36

      Jodå, den fungerar bevisligen ganska bra. Inte som de nya pre-amparna med .3-.4 dB i NF, men lite under 1.0 dB i NF, kanske. BF999 i den. Håller på och funderar på ATF54143 lite senare. Men en sak i taget. Och om det fungerar, så åker den här pre-ampen till en annan antenn.


Kommentera

