Nu ska jag stilla er nyfikenhet.

Har mätt på antennen för 6/10m idag. Och resultaten är riktigt bra. Drivelementet är kanske lite för långt, men det var väntat. Det är lättare att ta av några cm än att lägga till. Så jag är helt klart nöjd med mätresultatet. Funderar på om det ens är värt att korta. På 6m ligger antennen kanske 200-400kHz för lågt, men å andra sidan så brukar jag inte ligga högre upp heller än där dippen är. Så vi får se. Hur som helst så blir det ingen kap förrän nästa gång som masten ska ner. Det är trots allt ganska många varv att veva upp hela masten.

För skojs skull så mätte jag också på 2m. Och tro det eller ej, den är körbar på 2m också. Dock inga garantier för strålningsdiagram 😉

Varsågod och njut.

 

0 Responses to “Nu ska jag stilla er nyfikenhet.”



  1. Kommentera

Kommentera

