Så har man beställt en DVB-T dongel.

Så får vi se om den duger som SDR-mottagare för VHF/UHF. Framförallt så blir det roligt att se om man kan ta emot något på de högre banden. Hur som helst, alltid bra med en extra mottagare som kan monitorera konditioner. Självklart så ska jag verifiera allt innan jag lägger upp produktlänkar, man vill ju inte ge dåliga råd.

2 Responses to “Så har man beställt en DVB-T dongel.”


  1. 1 Kenneth april 27, 2012 kl. 22:26

    Hej Kai,

    vill bara tipsa om en annan ”USB-plupp”:

    http://www.funcubedongle.com/

    Denna bygger på ett satellit-Rx-chip, och kan köras med bl.a. SDR-Radio-mjukvaran, eller den mjukvara som man kan tanka ner från deras hemsida.

    Har en sådan sedan en tid tillbaka.
    Känsligheten är lite kass ( ca -90 dBm), men med en preamp och en hyfsad antenn är man för det mesta hemma.

    73′ s,

    Kenneth -0GXZ

    • 2 sm0rcl april 28, 2012 kl. 07:33

      Hej Kenneth.

      Jodå, jag har tittat mycket på FunCube. Det verkar vara ett roligt projekt. Men den har vissa begränsningar som jag vill undvika. Är bortskämd med en RFSPACE SDR-14 för närvarande och vill gärna ha något som är bredare än 96kHz. Med DVB-T mottagaren kan man tydligen avkoda strax under 3MHz på ett bräde. 1-2MHz räcker för mina behov. Och du har helt rätt, alla breda mottagare har alltid problem med selektiviteten. Därför kan både filter och pre-amp vara påkallat för specifika band. Själv tänkte jag i första hand få koll på riktigt starka signaler i min omgivning som påverkar både 2m och 70cm i första hand. Självklart för att filtrera bort eventuella sändare som ställer till med problem. I andra hand tycker jag att det är ett ganska billigt och bra experiment för att leka lite med SDR. För övrigt var kostnaden $20, vilket får anses vara riktig överkomligt.

      Hur som helst, kul är det med SDR.

      73 de Kai


Kommentera

