Att mäta är att veta som vissa skriver.

UPPDATERING.

Transmission Loss i dB

 

 

Så har jag upplevt lite problem med RF i shacket. Det visade sig att mina koaxialkablar/patchkablar som jag har köpt på Kjell&Co är helt värdelösa. Impedanserna och SWR är katastrofala. Beslutet att crimpa egna kablar blev ganska enkelt. Så nu har jag testat min egenbyggda kabel och man kan väl säga att skillnaden är ganska märkbar mellan skitkablarna och de som jag har gjort själv. Självfallet med kvalitetskoax.

Mätningar enligt bilder. Notera hur fin referensen är och hur stor skillnaden är mellan skitkablarna och de som jag gjort själv. Dags att löda eller crimpa med andra ord.

2 Responses to “Att mäta är att veta som vissa skriver.”


  1. 1 No name mars 30, 2012 kl. 17:55

    Hade det inte varit vettigare att presentera:

    1. Insertion loss (dB) över hela bandet?

    2. Return Loss (dB) över hela bandet?

    Som det nu står – vad är vad? Inte mäter man kablars prestanda i Ohm!


Kommentera

