Uppdatering av N1MM.

Bara att hämta för dem som kör programmet.

2 Responses to “Uppdatering av N1MM.”


  1. 1 Adde Tjernberg april 13, 2012 kl. 12:18

    Tjenare… Vid senaste NAC 28MHz talade vi lite om att logga denna test (och andra midre tester?) med N1MM… Kan du berätta hur du gjort för att logga dessa tester som inte finns med som ”mallar” i N1MM…
    73 de Adde, SM0SHG / SH0G

    • 2 sm0rcl april 13, 2012 kl. 12:32

      Faktum är att NAC 28 finns i N1MM:s mallar. Du väljer helt enkelt VHFNAC som mall i N1MM och poängräkningen fungerar då automagiskt, eftersom det är samma beräkningar som på 2m. Den enda skillnaden för NAC 28 är att man måste spara varje timme separat och starta en ”ny” contest i växlingarna mellan CW, SSB, FM och MGM. Jag brukar helt enkelt döpa filerna efter datum och modulering så löser det sig. På N1MM:s hemsida finns det instruktioner för hur man ställer upp egna regler också. Jag har börjat titta på de funktionerna, men har inte haft tid att lägga ner på utveckling, eftersom jag har prioriterat att få ordning på stationen. Känns lite onödigt med ett ”perfekt” contestprogram och sen inte ha en vettig station att köra med.

      Sen har jag också kollat om det finns andra contest som är likartade, dvs. om man kan stjäla/modifiera en mall, men jag har inte fördjupat mig i det heller.

      Men som sagt var, välj bara VHFNAC som mall till NAC 28, så är du igång 🙂

      73 de Kai


Kommentera

