Så har man blivit med radio igen.

Eller rättare sagt, jag bytte min IC-7000 med tillbehör mot en IC-7400. Varför gjorde jag så då? IC-7000 är en mycket trevlig mobilstation, men eftersom jag har lagt planerna på mobilkörande i bil på hyllan, så tyckte jag att det skulle vara lite roligare med en stationär burk istället. Så att man slipper många menyer till förmån för lite fler knappar. Trots allt så är gamla hederliga knappar snabbare att ratta på och trycka på än en massa menyer. Hur som helst, jag har provat riggen lite grand och den verkar fungera som den ska. Har programmerat in minnen (tidskrävande) och sitter just nu och slölyssnar på 2m. Kortvågen verkade också fungera bra, K3:an och IC-7400 verkar vara ungefär lika känsliga, så inget att klaga på vad gäller de bitarna. Jag var också lat och beställde styrsladd från ZLP Electronics till mitt CI-V/DATA-interface. Orkade helt enkelt inte med det själv, plus att jag har lite andra projekt som är lite mer prioriterade.

För övrigt tror jag att en större radio kan vara lite lättare att hantera när man ska köra single operator 2 radio. Nåja, det blir hur som helst intressant att se om man kan förbättra sina resultat i digitaltester. Funderar lite på en vertikal för ena radion på kortvåg. Nåja, jag ska inte röja alla planer just nu… men det rullar framåt…

 

För övrigt, nu är jag inte QRV på 70cm, det var väl enda nackdelen. Men just nu känns inte det som prio 1…

0 Responses to “Så har man blivit med radio igen.”



  1. Kommentera

Kommentera

