Så var februaritesten för 2m avklarad.

Den gick hyfsat tycker jag. Dock så var konditionerna riktigt skumma. Signaler kunde komma upp till S3-4 under 5-10 sekunder för att sen försvinna ner i bruset, så att man precis kunde detektera dem. Nåja, det blev hur som helst relativt långväga QSO:n. Dock undrar jag var alla OH-stationer är. Eller de kör kanske inte tester. Inte ett knyst över Östersjön. I alla fall inte på SSB. Någon som kan kommentera OH-körande av 2m tester?

En annan sak som jag lär mig mer av är contestprogrammet N1MM. Det finns riktigt bra finesser för att upptäcka multipliers etc. Sådant är ju viktigt när man contestar och jagar poäng. Däremot är jag lite fundersam på hur man ska använda verktyget på effektivaste sätt. Men å andra sidan så har jag ett sådant läge idag att jag hörs nog lite bättre än jag hör, så det blir lite akademiskt…. Well, man måste ju ha något att förbättra..

För övrigt lyckades jag inte med ett digital-QSO denna gång. En ping från UR5WD, det var allt. Men det funkar kanske bättre i övermorgon.

Här kommer kartan.

0 Responses to “Så var februaritesten för 2m avklarad.”



  1. Kommentera

Kommentera

