Contestreflektioner.

Sitter just nu och lyssnar på kortvågen och som vanligt hör man CQ CONTEST! REPORT OCH SERIAL. Känner att man skulle kanske slänga iväg några QSO utan större ambitionsnivå, utan bara köra lite länder etc. Då vill man ju vara hygglig och slänga iväg en logg till den som arrangerar tävlingen. Så i min oändliga list så tänkte jag att jag skulle kolla vilken contest som var på gång. Det gör man enklast på SM3CEr hemsida enligt min erfarenhet. Döm till min förvåning att det pågår flera SSB contest samtidigt. Så vilken kör folk? Det har jag fortfarande ingen aning om. De flesta tester är ju RS(T) 59(9) xyz. Inte en susning har man som lyssnare. Så vad gör man? Jo, man struntar i att vara ”hygglig” och dela ut några eländiga poäng. Sen fick jag lite tips när jag hörde SK7OA. De har deltagit tidigare i UBA DX contest, så jag antar att det var den som man körde. Plus att det är en Europeian Union Trophy av något slag. Nåja, N1MM stödjer contesten, så jag ska kanske slänga iväg ett QSO eller två.

Hur som helst tycker jag att det är ett litet oskick att aldrig i sitt CQ anmäla vilken contest det är. Men jag är kanske för mycket VHF :s

0 Responses to “Contestreflektioner.”



  1. Kommentera

Kommentera

