Antennbeslut fattat

Så har jag funderat klart på antennplanerna. Beställning på aluminiumrör har gått iväg idag. Jag ska bygga mig en kombinationsantenn 10m/6m. Blev bland annat motiverad av att jag körde VU2DSI på 10m alldeles nyss och vill ha en lite bättre antenn än log-periodaren som egentligen är till för 50-1300MHz. Så vad fastnade jag för då? Jo, en G0KSC design som har 9 element totalt och en bomlängd på 4,8 meter. Det blir ganska lagom för min del. Visst kan man bygga större och monobandare, men för både 6m och 10m så bedömer jag att det räcker till för både sporadiskt-E och tropo. Jag har inga EME-ambitioner på 6m, så då får det räcka helt enkelt. Och på 10m så räknar jag med att när konditionerna öppnar, så blir den oavsett mycket bättre än logperiodaren, dvs. det kommer bara att fungera.

Så, det var årets första beslutade antennprojekt. Nu väntar jag bara på NAC 144 ikväll. Väl mött på banden.

Och för att illustrera konditionerna på 10m, här kommer en inspelning.

0 Responses to “Antennbeslut fattat”



  1. Kommentera

Kommentera

