Snyggt PA-bygge för 2m.

Sugen 🙂 . Tänkte bara visa vad som kan åstadkommas med transistorer.

 

4 Responses to “Snyggt PA-bygge för 2m.”


  1. 1 SM0GLD januari 6, 2012 kl. 20:00

    Väldigt snyggt bygge, imponerande!
    Men Kai, varför är du så fixerad vid transistorer när det finns rör.

    /Micke

    • 2 sm0rcl januari 6, 2012 kl. 23:03

      Helt enkelt för att jag har varit med och byggt för många högspänningsställverk. Och jag tycker att 48V är mycket mer hanterbart än 2-3kV. Plus att med barn i huset så känns det mycket säkrare med lågspänning än högspänning. Rör duger om man är singel och har 100% koll. Men eftersom jag har XYL och ättelägg, så föredrar jag lågspänningar. Plus att det verkar som om de nya trissorna är effektivare än rör. En annan fördel är att man slipper en massa fläktar för dagligt bruk. För 15 år sen hade jag satsat på rör, men idag behövs det inte….

      • 3 SM0GLD januari 7, 2012 kl. 00:24

        Jag tycker också att det är intressant men har ingen direkt erfarenhet av transistorer när det gäller hög effekt (över 50W)
        Och visst är det skönt att slippa högspänningen.
        Skulle vara kul att bygga ett transistor-PA på 500W för HF.

      • 4 sm0rcl januari 21, 2012 kl. 15:20

        JUMA i Finland håller på med en byggsats som ska klara 1kW ut för HF. Det ser ut som om de har ambitionen att täcka 160-6m. Och det ska vara med en transistor. Jag tror att rör kommer att vara förbehållet de riktigt höga effekterna, typ 5kW eller mer. Där finns det fortfarande en hel del problem om man ska bygga med transistorer. Men å andra sidan får vi bara köra 1kW och då tror jag att transistorer är melodin för dagen. Däremot skulle jag nog gilla ett PA med inbyggt ATU ännu mer. Ungefär som ICOM:s AH-4, fast för äkta 1kW.


Kommentera

