Hur gick det igår då?

Jotack, bra.

Att höja antennen har helt klart förbättrat min möjlighet att höra bra. Så med lite pre-amp så blir det perfekt. Framförallt så hörde jag stationer som jag inte har hört under tidigare tester. Och då var konditionerna ändå inte bra till att börja med. Sen upptäckte jag en annan sak som kan förbättra poängen högst avsevärt. Och det är att köra ON4KST chatt för 2m för sked. Inte undra på att det blir svårt att hitta, eftersom det finns stationer horisonten runt.

ON4KST chatt är dock lite omständigt, så jag hittade en bra klientMake More  Miles on VHF som jag använder mig av. Med den kan man på ett enkelt sätt ordna sked under testen och se till att man har antennen åt rätt håll. Fångade faktiskt ett par estländare på det viset. Hur som helst så är jag jättenöjd med att ha fått upp prylarna.

Som kuriosa kan jag nämna att efter testen provade jag att köra AM mot en annan station. Det fungerade också, så då är det modulationssättet testat. Det var väl allt för denna gång. NAC 50 imorgon tror jag.

2 Responses to “Hur gick det igår då?”


  1. 1 SM6XUN december 9, 2011 kl. 22:45

    Kul att det blev lite i loggen, här snurrade jag VFO:n lite förstrött, ändå ingen idé….
    Skulle du se mina antenner skulle du nog först skratta och sen gråta 😀

    • 2 sm0rcl december 10, 2011 kl. 11:45

      Nä, jag skrattar inte åt andras stationer. Alla har prylar efter egna förutsättningar. Om det sen är ekonomi, taskiga hyresbolag/brf, tid eller annat som begränsar en, så spelar det absolut ingen roll. Däremot vore det kul att ha lite mer insikt i vad ni andra har/kör för något.


Kommentera

