Slutsteget verkar funka.

Kör just nu MS/FSK441 mot en tysk. 50W kontinuerligt vid sändning. Man vill ju inte pressa för mycket. Dock så upptäckte jag ett litet problem. Kjell&Co BNC-kablar tål INTE 100W på 2m. Riktig besvikelse. Eller rättare sagt, vad kan man förvänta sig av billigt Kina-junk?! Så det blir till att löda egna kablar tror jag. Tur att jag är ledig to-fr. Så att man hinner pula till det som behövs. Förresten, kablarna var så dåliga att det rök lite om dem. Jag trodde först att det var PA:t, men turligt nog var det ”bara” koaxen.

Så regeln blir helt klart att med högre effekter ska man inte vara dumsnål. Elfa svider, men det funkar… och det är väl dumt att spara 120kr på en kontakt och bränna en transistor för några tusenlappar…

 

6 Responses to “Slutsteget verkar funka.”


  1. 1 Lars december 1, 2011 kl. 00:03

    Kjell&Co’s BNC kablar är mest skräp, jag köpte några sådana och dom glappade och betedde sig allmänt konstigt. Tveksamt vilken impedans dom har dessutom, hade sådana som var märkta både med 50 och 75 ohm på
    kabel respektive förpackning.

    Jag köpte en 100m rulle och AMP kontakter på Elfa och det blir faktiskt nästan billigare än att köpa färdiga kablar.
    Jag har dock tillgång till professionella crimp och skalverktyg som annars skulle kosta några tusen men dom underlättar monteringen väldigt mycket.

    • 2 sm0rcl december 1, 2011 kl. 00:12

      Jodå, jag har crimpverktyg och skalare också. Men ibland är man bara för lat. Det brukar man få äta upp på ett eller annat sätt. Jag tröstar mig med att det är tillfälliga fix med kablar osv. Har lite Cellflex mm som ska upp när jag får ordning på masten. Men man vill ju inte vara QRT medans man meckar.

  2. 5 Björn december 1, 2011 kl. 23:05

    Hörde dig precis på 144.300, men jag antar att du står åt fel håll med antenn.. du ska ju stå ca 220 grader 😉


Kommentera

