Så har man börjat fundera på ett Arduinoprojekt.

Efter en liten utmaning från Tilman/SM0JZT så har jag börjat titta på Arduino som utvecklingsplattform. Måste konstatera att det verkar bekymmersfriare än PIC-processorer. Hur som helst så blev det ett stycke Arduino UNO kort anskaffat. Programvara och annat hittar man på Arduinos hemsida för att komma igång. Som ni vet så har min sequencer varit en riktig långkörare. Jag testade lite med PIC (krångligt) och OP-ampar (görligt, men tråkigt). Trots allt så vill man ju gärna ha en display och kanske möjlighet att bygga ut expansioner till sequencern.

Så jag började titta på hur pinnarna kan nyttjas på ett bra sätt. Man har 14 digitala in/utgångar, 6 analoga ingångar och möjlighet att köra seriellt på pin 0/1 av de digitala pinnarna.

Jag har tänkt mig att använda tre pinnar in för att manövrera Arduinon. Nämligen PTT, pre-amp och slutsteg. Alltså tre digitala ingångar. Därefter ska programmet styra kontroll av PTT, pre-amp och slutsteg. Så inalles har jag alltså nyttjat 6 digitala pinnar för grundmanövrering. Och nu kommer vi till det roliga. Jag kan nämligen låta pinnarna 0/1 vara reserverad till seriell kommunikation med t.ex. min Elecraft K3 för framtida bruk 🙂 . Dvs. jag kan alltså få en massa information om frekvenser mm från radion, eller koppla ihop flera Arduino om jag vill bygga ut systemet. Resten av de digitala pinnarna då? Dessa behöver jag inte nu, men de kan användas för en annan kul expansion, nämligen en LCD. Kopplar jag de analoga ingångarna till t.ex. slutsteget så skulle jag kunna övervaka spänning, ström, uteffekt, SWR etc. Men utan kravet på att det måste göras direkt. Fint va?

Här kommer en liten bild på hur en LCD kopplas till Arduinon.

Smidigt, eller hur?

Framförallt ser jag att den stora fördelen blir att man kan göra lite kul saker med de analoga ingångarna och att man kan få till lite bling-bling för en relativt liten ansträngning i framtiden.

0 Responses to “Så har man börjat fundera på ett Arduinoprojekt.”



  1. Kommentera

Kommentera

