Lär känna din rig, eller hur kan man höra mer?!

Så fick jag en riktig aha-upplevelse under NAC144. Hörde en mycket svag signal som inte ens rörde S-metern. OH1UM ropade CQ. Tyvärr hade jag bara 10W och han hörde inte mig, trots flera anrop. Nåja, hur som helst, han var inte läsbar när jag körde K3:an normalt, dvs. med AGC-S eller AGC-F. Autoamtic Gain Control är för det mesta bekvämt, men inte det lämpligaste för att höra svaga signaler. Så jag testade helt enkelt med AGC-off. Och vilken skillnad det blev. Klart hörbart. Visserligen hörde han inte mig, men det skall åtgärdas snart nog. Har en viss förhoppning om att PA ska vara igång till nästa NAC144. Plus att antennhöjden blir något bättre.

Här kommer OH1UM utan AGC förresten.

Så med lite experimenterande med inställningarna för mottagaren så gick en oläslig signal till fullt läslig. Kostade bara lite knapptryckningar och manualläsande i efterhand. Inte illa för 5 minuters studier.

0 Responses to “Lär känna din rig, eller hur kan man höra mer?!”



  1. Kommentera

Kommentera

