Störningsjakten fortsätter vidare.

Jag har observerat en störning som har hållit på väldigt länge. Självklart ligger den kring 144,3MHz, som ni kan se av bilden under. Men idag fick jag bara en känsla av att det är min PC som stör. Det intressanta är att störningen finns inte när PC:n är påslagen, man måste vara inloggad också. Men som sagt, störningen är nu 100% lokaliserad, så jag kan jobba vidare med att avstöra datorn. Hur hittade jag felet då? Enkelt, lyssnade på radion utan någon elektronik påslagen i schacket och sen så slog jag på prylarna varteftersom. Och till sist kom störningen som på beställning. Både K3:an och IC-7000 har störningen på samma ställe, så det är inga mellanfrekvensmysterier heller.

Förresten ligger störningen på -70dBm, vilket får anses vara ganska högt på 2m.

2 Responses to “Störningsjakten fortsätter vidare.”


  1. 1 SM0GLD oktober 31, 2011 kl. 23:05

    Min bil stör på 2m-bandet, typiskt på en repeater som jag gärna har med i scanninglistan.
    Efter att jag stängt av bilen och tagit ur nyckel och stängt dörren så tar det ca 30sek innan störningen försvinner.
    Kan man störa av detta eller måste man byta bil?

    • 2 sm0rcl november 1, 2011 kl. 20:37

      Bilar är ganska intressanta idag ur ett elektroniskt perspektiv. Vi har allt från de gamla brytarspetsarna och tändspolarna till dagen finesspäckade bilar med alla möjliga sorters system som kan generera roliga störningar. Dagens bilar har i regel en eller flera CANbus som hanterar allt från ABS, antisladdsystem till surroundljud mm. Och självklart har olika bilar olika bra lösningar för elektroniken. Självklart kan man felsöka lite grand med att t.ex. testa om man hittar störkällan, eller avstöra lite på måfå och hoppas på det bästa. Mitt tips är ändå att försöka lokalisera störkällan med en handapparat och konstlast för att se var störningarna är störst. Men eftersom effekten försvinner först 30s efter att tändningen slås av så verkar det vara något som drivs med en hyfsat stor kondensator eller en fläkt eller motsvarande som går ett tag efter avstängning.
      Jag skulle kanske fråga vad det är för en bil? Googlat?

      Hoppas att det är till någon hjälp.


Kommentera

