Uppdateringar.

Betongen blev tyvärr möjlig att hälla i först på tisdag nästa vecka. Det är lite av en byggboom i Stockholm, så det gick helt enkelt inte att fixa denna vecka. Nåja, sådant som händer. Däremot så blev det ett ganska bra pris. 10.000 kr plus moms. Inte så farligt för 4,5m3 betong.

Hur som helst så betyder det att NAC 144 är körd nästa vecka vad gäller mast. Får se om jag ids köra med ”korta” masten på skorstenen. Tror att det blir bättre att investera tiden i att bygga på pre-ampen och eventuellt 200W slutsteget.

NAC50 ser däremot jättebra ut. Masten borde vara uppe med extra allt osv. Beställde till och med Cellflexkabel. Det blir 12-50 till 2m och 38-50 för 6m.

12-50 har en förlust på 3,08dB på 200MHz per 100m. Så lite snabbt räknat får jag en förlust på ca 1,5dB mellan antennen och radiorummet om jag räknar med lite kabelskarvar och kortare sträckor med RG-213/214.

38-50 har en förlust på 4,22dB på 100MHz per 100m. Så där räknar jag med en förlust på ca 1dB för 6m. Inget att gnälla om i sammanhanget, tycker jag.

Håller också på att titta på kabelgenomföring/kabelskåp från husets utsida och in i radiorummet. Skåpet finns, så nu ska jag kolla lite bultar för det. Swebolt har visat sig kunna leverera förr, så jag tar nog dem denna gången också.

Nä, nu ska jag ut och jobba lite med lådan för kabelinslaget.

 

0 Responses to “Uppdateringar.”



  1. Kommentera

Kommentera

