Detaljer, detaljer, detaljer.

Så har jag börjat mäta lite mer noggrant hur fundamentet kommer att bli till antennmasten. Som beräknat cirka fyra kubkmeter betong och armeringsjärn. Har kompletteringshandlat lite mutter och stora brickor till gängstången. Och självfallet en 25mm träborr, för att kunna borra i ramen som ska hålla gängstången på gjutformen. Man får ju bara ett försök 😉 . Brorsan skulle se om han kunde komma över i veckan och bygga gjutformen och fixa till armeringen. Själv ska jag fixa till ramen och få den i ordning. I praktiken blir det nog på lördag förmiddag. En annan kul mätning som jag gjorde idag var lasermätning av avstånd till diverse roliga objekt i omgivningen från mastcentrum. Ser ut som om jag skulle kunna bygga en riktigt bra Carolina Windom upphängd på ca 20m höjd. Köpte faktiskt lite plaströr idag för att provbygga spolar till den. Kondingarna ligger och väntar. Så mycket projekt, så lite tid. Om jag ska vara lite realistisk angående mina projekt, så tror jag att det blir som följande.

2m 13 ele uppe i masten.

6m 6 ele uppe i masten.

Logperiodare 50-1300MHz (eventuellt)

Carolina Windom trådantenn.

Beverage antenner i två riktningar för lyssning.

H-ram tror jag inte att jag hinner med innan vintern. Det skulle dessutom krångla till mastmontaget lite grand, så jag får se. Framförallt är problemet att min azimutrotor går med 0,5° och elevationsrotorn med 1°. Alfasidboxen verkar inte klara det, så det blir till att mecka lite för mycket innan vintern. Plus att jag skulle vara tvungen att bygga tre stycken 2m antenner till. Inte helt optimalt som jag ser det. Jag tror att en mer realisisk inställning är att få till en antenn och pre-amp plus lite mer output än 10W på 2m. Målet är initialt 200W för att därefter börja titta på både H-ram, fler antenner och 1kW i effekt. Sen ska jag nog omvärdera om jag ska bygga en längre 6m antenn och ersätta 6m varianten. Kanske en kombiantenn 6m/10m för de fina öppningarna på respektive band. Men det får bli en senare fråga.

Som vanligt när man försöker att få ett komplext system att fungera, så måste man väga in flera faktorer i ekvationen. Inte för att mitt problem är lika komplext som i ingenjörsvärlden, men man måste hur som helst fråga sig vad som är viktigast för en själv. Och i det fallet så vill jag nog utnyttja masthöjden för VHF i första hand.

HF Yagis är trevligt, men kanske lite överoptimistiskt, både vad gäller acceptans från omgivningen och att man blir låst på ett fåtal band. Plus att elevationen blir svår att få till för VHF.

Om jag bara kunde hitta en ring, en ringrotor alltså…. då skulle man kunna få upp en HF-antenn på 20 meters höjd……..

 

0 Responses to “Detaljer, detaljer, detaljer.”



  1. Kommentera

Kommentera

