Kabelfunderingar.

Nu när masten ska upp, så funderar man ju faktiskt på så triviala saker som kablar. Dvs. hur många ska upp i masttoppen. Ska man ha reläer som kopplar om mellan antenner osv. Helt enkelt många val som måste göras. Funderar på om jag inte ska dimensionera för tre antenner var, dvs. tre för HF och tre för VHF,UHF. I slutändan innebär det sex kablar i masten. Inte helt enkelt. Och med lite slack för rotor osv. så blir det nästan 200m kabel. Tankar måste tänkas….. och klaras ut…. jag återkommer självfallet när jag har tänkt klart 😉 ……

2 Responses to “Kabelfunderingar.”


  1. 1 SM0GLD oktober 9, 2011 kl. 17:56

    Bästa lösningen är en roterbar koax-koppling men….
    Då måste du ha en reläbox i toppen och kan bara ha en antenn inkopplad åt gången…..inte bra!

    • 2 sm0rcl oktober 9, 2011 kl. 18:36

      Japp, en antenn känns lite futtigt när man ska ha 24m mast. Jag tror snarare att det blir frågan om 3-4 feederkablar upp och sen får man se hur antennparken blir. Dvs ca 100m koaxialkabel…. Reläbox finns det plats för i basen av antennen, men jag måste nog upp med en till högre upp i masten, om inte annat för att rymma pre-amps mm.


Kommentera

