Datoruppgradering, nästan…

Nu var det dags att åtgärda datorn, eller rättare sagt kylaren till ena grafikkortet. Jag kör med dubbla AMD 5870 i min dator i shacket. Tyvärr så har ena grafikkortet haft en fläkt som har låtit illa ett längre tag och nu bestämde jag mig för att åtgärda detta. Jag har provat tidigare med en eftermarknadsfläkt, men den var helt enkelt urusel. Bland annat så lossnade RAM-kylflänsarna, trots att kretsarna var rengjorda med sprit etc. Kort och gott, värdelöst. Dessutom var kyl(o)förmågan helt horribel. Kylflänsen blev stekhet och det var helt enkelt risk för att grafikkortet skulle gå sönder. Men sen träffade jag på en produkt som verkar helt ok. Det är CoolIT OMNI vattenkylning i en integrerad enhet för grafikkort. Om den fungerar bra så borde datorlådan i praktiken bli helt tyst och jag borde också kunna överklocka vid behov. Men som sagt, nu får vi se hur det utfaller först. Om allt blir bra, så kommer jag också att byta ut fläkten till det andra grafikkortet.

En annan intressant aspekt är att kylningen klarar av att transportera bort minst 300W och är utlagd som en platta. Dvs. den skulle kunna fungera alldeles utmärkt som vattenkylning till ett slutsteg med en förlusteffekt på ca 300W. Nu tror jag att kylningen klarar mer, kanske närmare 400W, men det är helt klart en intressant lösning för att kyla ett slutsteg. Det skulle innebära att man körde direkt från kopparplattan under kretskortet till kylplattan på vattenkylningen. Helt klart värt ett experiment. Man skulle spara vikt och volym på ett smidigt sätt.

0 Responses to “Datoruppgradering, nästan…”



  1. Kommentera

Kommentera

