Antennmodellering.

Så har jag börjat ta mina första stapplande steg i antennmodelleringens värld. Det fick bli 4nec2 för beräkningar etc. Min första reflektion var att det var inte helt enkelt, om man säger så. Första problemet är att gränssnitten är lite rudimentära till sin utformning, framförallt om man tittar på ritverktyget. Så att få sin design från huvudet och in i datorn var inte lika intuitivt som en del moderna ritprogram. Nåja, skam den som ger sig. Jag började experimentera med en Yagi med tre element för 20m och tänkte se om jag kan modifiera den för att köra flera band högre upp på HF. Min slutsats var att programmet är såpass flexibelt, så att alla exempelantenner kunde ha väldigt många olika förutsättningar i utgångsläget. Det var allt från materialval (Alu,Cu), måttenheter (fot,meter) till frirymdsberäkning eller ”riktig” jord etc. Kort och gott så fanns det inte många gemensamma nämnare mellan antennerna. Så nu är jag lite inne på att designa från noll, det känns lite bättre än att modifiera något som man inte är 100% säker på. Hur som helst så hoppas jag att jag får till en antenn med en matningspunkt och som täcker 20-10m. Självfallet i 50 ohm till en koaxialkabel. Utan traps, bör nämnas. Min utgångspunkt kommer att bli en aluminiumdipol. Därefter kommer jag att lägga på en bomlängd som jag (läs XYL) kan acceptera. Förhoppningsvis blir det en antenn som blir tillräckligt bra. Jag vet att det är enklare att köpa, men visst är det roligt att experimentera också. Plus att man kanske kan lära sig något nytt.

Nu ska jag bara lära mig att skriva NEC filer för hand, så blir det nog jättebra. Självklart anpassat till tillgängliga aluminiumprofiler.

0 Responses to “Antennmodellering.”



  1. Kommentera

Kommentera

