Störningsjakten lyckad.

Läste på en hel del om home-plug och hur de påverkar HF. Som jag har skrivit tidigare, så hade jag riktigt fula störningar kring 5,3MHz. Efter att ha misstänkt mina home-plug enheter, så beslutade jag att familjen fick gå över till WLAN tills jag har dragit nya kablar för CAT6. Idag kopplade jag ur alla home-plug för förhoppningsvis sista gången. Som ni kan se av det nya spektrat så är störningen nere på ca -70dBm på 5,3MHz nu. Jämför det med den gamla störningen, som var på -45dBm. Så det blev en avsevärd förbättring genom att koppla ur mina prylar. Troligen är reststörningen från någon grannes prylar. Men framförallt så verkar den INTE få ett genomslag på andra band, jämfört med hur det såg ut innan. Nåja, allt väl med andra ord. Har inga planer på att köra 13cm, så jag är inte orolig för WLAN.

Här är bilden på det nya spektrat.

0 Responses to “Störningsjakten lyckad.”



  1. Kommentera

Kommentera

