SO2R, vad är det??

Single Operator 2 Radios betyder det helt enkelt. Eftersom det är test ikväll, även om det är svårt att tro med tanke på frånvaron av trafik, så tänkte jag labba lite. Det är nämligen OPEN Tuesday NAC ikväll, dvs. man kör på alla band från 50MHz och uppåt enligt NAC reglerna. Smart som jag är, så tänkte jag köra med K3:an på 6m och IC-7000 på 2m och eventuellt 70cm. Listig som en räv med andra ord…

Och sedan började vedermödorna….

Först och främst så var jag tvungen att kunna kontrollera båda radioapparaterna i N1MM. Efter en bra stund så insåg jag att jag höll på med fel COM-port i mina mappningar. Vanligtvis är kontrollporten den lägre för riggen och PTT-porten den högre. Men inte i det här fallet. Nåja, det tog bara en och en halv timme. Och då har vi inte snackat om inställningar för serieportarna. Nåja, efter ett tags meckande, så fick jag ihop båda radioapparterna i N1MM. Hur som helst så är jag ganska redo för att köra SSB med två apparater på två band. Men sen då?

Jo, jag började fundera på digitalmoder och kom på att jag behöver ett till ljudkort för att kunna köra IC-7000 till datorn. Turligt nog så ligger det nog ett USB-kort någonstans i högarna, så jag ska leta vidare. Det löser säkerligen digitalkörandet på ett lysande sätt. Nåja, en sak i taget.

Sen har vi det intressantaste med SO2R. Man vill ju lyssna på båda apparaterna samtidigt. Så nu måste jag fundera på en ljudmixer som kör ena radion i vänster öra och den andra i höger. Självfallet med någon variant av PTT-nyckling som känns logisk. Orkar inte hålla på och switcha mellan burkarna med knapp, eftersom man vill kunna kontrollera datorn med händerna. Så jag funderar på två tramp-PTT, en för vänster och en för höger fot. Och när man trycker på respektive PTT så ska båda öronen få in aktuell radio. Lite att fnula med med andra ord. Och för att återgå till parallell passning så kanske man skulle trycka på båda PTT:erna…

Som ni ser så är inte SO2R ”bara” om det ska fungera ergonomiskt. Men å andra sidan, vid vissa contest, speciellt på högre frekvenser kan det ha sina fördelar att köra samma station på flera band samtidigt. Om inte annat för att öka antalet QSO. Hur det är på HF behöver jag väl inte säga till alla contesträvar där ute.

En annan aspekt är att IC-7000 inte har spektrumanalysator, så man kan inte bevaka bandet lika effektivt. Men jag får väl antagligen fundera på det upplägget också…

En sak är säkert, SO2R är mer komplicerat än man tror… tro mig 🙂

 

0 Responses to “SO2R, vad är det??”



  1. Kommentera

Kommentera

