Amatörradion har utvecklats?!

Så där ja. Satt och slöläste framför datorn och lyssnade på 3.699MHz. Fredagskväll med finska ringen verkar betyda fyllesnack framför radion och en massa skruvande på slutsteg och processorer för att överrösta varandra. Som en kontrast till 3.702MHz, där norrmännen kör med varandra. Mycket bättre disciplin och framförallt mycket trevligare ton. Så kvällen slutade med att jag lyssnade på norrmännen, eftersom det faktiskt var mycket trevligare stämning. Nåja, det bevisar bara att ”gammal” CW-kompetens inte automagiskt betyder att man kan föra sig på telefoni. Visst har man kört ett QSO eller två med pilsner innanför västen, men man har inte druckit sig vettlös nog för att köra den typen av ap-trafik som jag hörde från den finska ringen. En kall öl eller två är ju helt ok på en field-day, men man ska inte börja med den typen av sluddrande och skällande som jag har lyssnat på. Om någon tror att det är riktigt illa på 27MHz, så kan jag berätta att det har aldrig låtit så uselt som det som jag hörde ikväll på 80m…….

Jag välkomnar med andra ord alla som vill prata vettig radio på amatörbanden, oavsett tidigare 27MHz ”DXande”….

Här följer exempel på hur man ”kör” över varandra.

0 Responses to “Amatörradion har utvecklats?!”



  1. Kommentera

Kommentera

