Perseiderna är här snart, kanske läge för meteorscatter?

Så har man börjat fundera på höstens radiokörande. Har lyckats köra meteorscatter tidigare, så varför inte igen? WSJT är en programvara som fungerar bra till MS. Eftersom man kör 30 sekunders pass normalt så kan det vara bra att ha en bra tidsnormal i datorn. Själv använder jag mig av SP:s tidsnormal. Tillräckligt bra och svenskt dessutom. Dvs. man slipper fördröjningarna som kan finnas utanför riket. Självfallet kan man också laborera med egna tidsnormaler från t.ex. GPS, men jag tycker att det verkar vara onödigt krångligt om man har tillgång till Internet.

Min inriktning för övrigt är att köra på 6m. Anledningen är tillräcklig effekt (100W), tillräcklig antenn (6 ele) och att pre-amp inte är nödvändig för att få ner brusnivåerna. Jo, jag vet att det vore trevligt med en pre-amp som sänker systembruset, men å andra sidan, eftersom det inte är nödvändigt, så prioriterar jag inte det för närvarande.

Om man vill köra MS så misstänker jag att det räcker med 25W ut och 4 element för att lyckas på 6m. Så varför inte testa något nytt? Dessutom är MS lite som ett lotteri, varje ping känns som en vinst. Kom bara ihåg att stänga av kompressorn vid datamodulation 😉 .

Och vill någon testa med mig som motstation, så ställer jag upp, inga problem.

0 Responses to “Perseiderna är här snart, kanske läge för meteorscatter?”



  1. Kommentera

Kommentera

