Ny antenn på gång för DX.

Blev lite inspirerad när jag läste SM5JAB:s hemsidor om vertikalantenner. Det blir en half square beam antenn för 20m för att köra lite DX mot Afrika. Förhoppningsvis kommer den att tillåta mig att köra lite Antarktis också. Jag hörde nämligen en expedition från någon av öarna mellan Syd-Amerika och Antarktis tidigare i år. Dock så var signalen precis över brusnivån, så jag tänkte att jag ska bättra på mina chanser lite grand med en lågstrålande DX-antenn. Så för att lösa antennbyggande blev det en tur till JULA för att införskaffa lite antennmateriel. VP-rör för separation av drivelement och reflektor. Flaggstångslina för att få upp antennen i lämplig höjd. Och sist men inte minst så verkar JULA ha ett perfekt kit för trådantenner, de kallar den för tillbehörskit för tält. Perfekt med tältspik, gummiklubba och lite tälttråd. Behöver bara kompletteras med flagglina och lite glasfibermast så är man i princip klar för en fieldday. Finns sämre prylar att slösa pengar på. Nu ska jag ut i solen och mäta lite på tomten.

0 Responses to “Ny antenn på gång för DX.”



  1. Kommentera

Kommentera

