Varför bygga eget slutsteg?

Jag följer självklart fina trådar på Ham.se och nätet i övrigt. Bland annat har jag funderat på RM HLA slutsteg för att få upp effekten från min 10W sändare i Elecraft K3:an. Och sen var det bara att följa länken och fatta beslutet att man inte ska köpa HLA-steget. Alldeles för mycket skräp för min smak. Och i HLA fallet verkar det vara falsk marknadsföring till och med. Så mitt ursprungliga beslut att bygga själv verkar helt rätt. 28V systemet är under lödning, om med låg prioritet. Mast och trädgård går först just nu. Stor effekt utan bra antennsystem är bara förkastligt. Hur som helst, jag ville flagga för att det finns en hel del ”snake oil” i slutstegsbranschen också. Jag rekommenderar att man besöker lite seriösare hembyggare som VK4DD om man ska hitta slutstegsdesigns som fungerar. Registrera er gärna på forumet också. Då får ni tillgång till bilder och mätprotokoll på de designs som finns på sidan. En annan reflektion är att man behöver bara titta på mängden metall i kylflänsarna på RM slutstegen och de hembyggda som ska klara 100% key down med JT6 mfl. moder. Jag har själv kylflänsar som väger mer än ett RM steg per TRANSISTOR. Värmeledaren av koppar är 1cm tjock i mitt bygge. Hur mycket finns det i ett RM steg? Har inte öppnat, men jag skulle gissa på att transistorerna är skruvade direkt på aluminiumflänsen…

Det var dagens reflektioner…

0 Responses to “Varför bygga eget slutsteg?”



  1. Kommentera

Kommentera

