Ytterligare myrsteg på vägen mot mastbygget.

Efter mina mekaniska vedermödor med antennröret på husets skorsten så bestämde jag att nu fick det vara nog. Rotor och maströr ska vara kullagrat i mastinstallationen. Kollade in ett antal lager och fastnade för en så kallad Y-lagerenhet från Swedol. Modellen heter VT-93510 och tar en axel, dvs. ett maströr på 50mm. Det får räcka. Dock blir det mycket tjocka väggar i röret för min del. Det ska hålla helt enkelt. Planen för vilka antenner det blir är inte helt klar. Funderar på en ringrotor på näst högsta sektionen för HF riktantenn och sen blir den någon form av H för VHF. Kanske en Yagi för 6m och fyra för 2m. Då får jag utesluta EME på 6m, men det kan jag leva med. Eventuellt blir det en längre 6m antenn och den som jag har nu får bli en field-dayantenn. Hur som helst så närmar det sig. Nästa vecka blir sista på jobbet, därefter blir det gjutformssnickerier för att få till mastfundamentet. Och då är vi inte långt borta…..

0 Responses to “Ytterligare myrsteg på vägen mot mastbygget.”



  1. Kommentera

Kommentera

