Lite lek kan ge nya upplevelser.

Hörde en signal på 14,230MHz som jag inte kände igen. Efter lite Google-Fu så hittade jag att det var anropssignalen för SSTV (Slow Scan TV). Självklart ville jag se om jag kunde avkoda tonerna. Hittade rekommendationer till ett program som heter MMSSTV. Installerade som administratör på min Windows 7 maskin och testade. Frekvenser mm kan man hitta på G0HWC:s hemsida. Jag hade lite tur och lyckades avkoda en signal ganska direkt på 20m. Funkade perfekt, som ni kan se i bilden nedan. Och nej, jag körde inget QSO, eftersom jag har grillning att förbereda. Men en lovande start i alla fall.

0 Responses to “Lite lek kan ge nya upplevelser.”



  1. Kommentera

Kommentera

