Slöar jag bara på helgerna, eller?

Jag vet att en del av er är nyfikna på vad som händer med pre-amp och slutsteg för min del. Jag håller bl.a. på med VK4DD:s PA control PCB och amplifier display. Dock så är det ganska avancerade projekt, som jag tänkte installera i det stora PA:t, när nu jag får tid till det. Innan dess måste dock stora masten upp. Ingen mening med att elda upp effekt som åker in i grannarnas hus. Så jag hittade en ganska smutt design hos SM2CEW för en sequencer. Dock så bytte jag OPAMP från 741 till LM324AN. Kopplade upp på labbplatta lite snabbt och se det fungerade. Var bara tvungen att modifiera pre-ampkretsen, eftersom jag har designat min så att vid spänningsbortfall blir pre-ampen alltid frånkopplad. Dumt att mata in HF i den. Slutsteget då? Jodå, jag har alla komponenterna för att bygga 200W ut med min befintliga matning. Så det får räcka innan de stora projekten sätter igång. Men eftersom jag är allergisk mot krokodiler, dvs. stor mun och inga öron, så vill jag höra först. Så pre-ampen kommer upp innan nästa månadstest på 2m. Och har jag tur så är slutsteget klart också. Dock försöker jag lista ut hur jag ska lösa nyckling av slutsteget med PIN-dioder. Man vill ju slippa reläklapper inne i schacket 🙂

Så vad gjorde jag i helgen då, eftersom både kvartalstest och lödande flyttades till senare? Hmmm, trädgård kallas det för. Borrat i granit med en 28mm borr, DEMEX i hålet och förhoppningsvis så är stenarna spräckta till imorgon. Och en friggebod som behövde ny takpapp. Skönt i solen, men det tar på krafterna att krypa runt på taket.

0 Responses to “Slöar jag bara på helgerna, eller?”



  1. Kommentera

Kommentera

